Mobiele stad

De stad is in beweging, maar de mensen zitten vast in het verkeer. Fietsers en automobilisten worden daarbij tegen elkaar uitgespeeld als concurrenten. De uitdaging is om iedereen een plaats te geven in het verkeer. Een breed aanbod aan vlot en betaalbaar openbaar vervoer is de ruggengraat van onze oplossing. De fiets pakken moet vlot en aantrekkelijk zijn. Een slimme ruimtelijke ordening maakt dit mogelijk. Door mensen te trekken naar het openbaar vervoer en de fiets, worden de wegen rustiger voor wanneer de auto écht nodig is. Zo trekken we het verkeer weer vlot en zorgen we voor propere lucht in de stad.

Wat wij willen

Eén. Een stad met veel ruimte voor fietsers en voetgangers

  • We werken een fietsnetwerk uit voor heel de stad met veilige verbindingen tussen woonkernen, scholen en werklocaties.
  • We verbeteren de verkeersveiligheid in alle schoolomgevingen met inspraak van scholen, ouders en buurtbewoners.
  • We zorgen ervoor dat fietsstraten optimaal functioneren in een logischer mobiliteitsgeheel  door regelmatige evaluatie en bijsturing.
  • We dringen aan op de aanleg van een afgescheiden fietspad op de Rijn en de Molseweg.
  • We richten de straten zo in dat de zone 30 goed nageleefd wordt.
  • We maken kruispunten conflictvrij.
  • We investeren in (overdekte) fietsparkeerplaatsen.
  • We zorgen voor goed zichtbare oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers. In het donker moeten deze goed verlicht zijn.
  • We maken alle voetpaden rolstoeltoegankelijk.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Op weg naar een duurzamer autoverkeer met een duidelijke plaats voor de auto.

  • We maken de stadskern autoluw door doorgaand verkeer uit het centrum te houden.
  • We maken de prijsverdubbeling van de bewonerskaarten (gemeentelijke parkeerkaart) ongedaan.
  • We maken de randparkings gratis, met name de Ecodroom, Parking Pas en achter de stationsomgeving.
  • We bouwen het autodeelsysteem verder uit.
  • We nemen maatregelen om het verkeer op de Ring (R14) vlotter te laten doorstromen, met ondertunnelingen om bestemmingsverkeer van doorgaand verkeer te scheiden.
  • We laten de plannen van een regionale ontsluiting vallen. De middelen die Vlaanderen hiervoor begroot heeft, kunnen gebruikt worden om het huidige verkeer op de bestaande ring vlotter te laten doorstromen.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Stop doorrijdend vrachtverkeer op St.-Dimpna

  • We voeren een verbod in op zwaar doorrijdend vrachtverkeer op St. Dimpna.
  • De zorgen ervoor dat het charter werftransport echt nageleefd wordt.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Uitbreiding en versterking van het openbaar vervoer

  • We dringen aan bij De Lijn op een buslijn naar elk deeldorp en naar elke industriezone.
  • We breiden het aanbod bij De Lijn uit zodat ook de vroege en late uren bediend worden. Met nachtbussen om veilig thuis te geraken bij het uitgaan en extra aandacht voor shiftwissels in de industriezones.
  • We dringen aan bij De Lijn om alle voertuigen toegankelijk te maken voor mensen met een beperking of voor kinderwagens.
  • We dringen aan bij De Lijn om de vervuilende Geelse bussen te vervangen door bussen op 
  • waterstof of elektriciteit, die ook lokaal geproduceerd worden.
  • We maken het openbaar vervoer in Geel kosteloos zodat veel meer mensen overstappen van de auto op de bus

Meer achtergrondinformatie