PVDA Geel in actie voor vrouwenrechten

Op internationale vrouwendag ondersteunden PVDA-leden de eis van vrouwenbeweging Marianne voor een verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur. Met een ludieke fotoshoot én met een actie op de zaterdagmarkt.

Het wetsvoorstel van PVDA om het minimumloon te verhogen tot 14 euro per uur is gunstig voor iedereen, maar vooral voor vrouwen. Veel vrouwen werken immers vaak noodgedwongen deeltijds en/of in lager betaalde sectoren. Huishoudhulpen met dienstencheques, kassiersters in een supermarkt, horecapersoneel,... Met hun gemiddeld loon van 11,5 euro bruto per uur kunnen zij niet alle rekeningen betalen en zich daarnaast nog een paar extra's veroorloven.  Om dat aan te kaarten deelden PVDA-leden op 8 maart zakjes met 14 muntjes uit op de zaterdagmarkt aan elke 5e vrouw die ze tegenkwamen. Want 1 op 5 vrouwen verdient minder dan 14 euro per uur.

Daarnaast kaarten PVDA-vrouwen dit probleem ook aan met een ludieke fotoshoot. Op de foto's: Een vrouw van de groendienst, een poetshulp, een fastfoodmedewerker en een fietskoerier. Ze worden door andere vrouwen met een reddingsboei aangehaald, zodat ze samen kunnen strijden voor een verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur.

Bekijk het fotoverslag hier:

• Lees hier meer over de eisen van Marianne, de vrouwenbeweging van PVDA