Succesvolle nationale staking, ook in de Kempen

Respect. Dat vraagt de werkende klasse vandaag. Ze ging in de tegenaanval, tegen werkgevers en regering, en vroeg met dit signaal om échte loonsverhogingen en een betere eindeloopbaanregeling. De Kempense PVDA-afdelingen gingen op solidariteitsbezoek bij de stakersposten in de regio.

Vandaag kwamen overal in het land actievoerders bijeen om te strijden voor echte loonsverhoging. Veel bedrijven keren miljarden dividenden uit, maar werkgevers en regering willen de loonsverhoging beperken tot maximaal 0,4%. "Waarom moeten onze lonen een plafond hebben? Waarom staat er geen plafond op de dividenden aan de aandeelhouders?" klonk het aan de stakersposten.
Ook de eis voor een betere eindeloopbaanregeling klonk luid bij de actievoerders. "Denkt gij dat ik hier de rekken ga blijven vullen tot mijn 60 jaar? Brugpensioen op 58, dat is voor ons geen luxe. Dat is pure noodzaak."
Wij steunen de werkende mensen en hun vakbonden en blijven strijden voor échte loonsverhogingen en brugpensioen op 58 jaar. Met de PVDA-afdelingen van de Kempen gingen we op solidariteitsbezoek bij stakersposten bij DAF in Westerlo, Kuehne en Nagel in Geel, Belgoprocess in Dessel, Nyrstar en Lidl in Balen, Mondelez in Herentals, Signify in Turnhout, MikoPac in Oud-Turnhout,... Naast deze bedrijven met coronaproof stakersposten, legden de werknemers in honderden andere bedrijven en diensten het werk neer "vanuit hun kot".
De vastberadenheid bij de actievoerders was alvast groot. De wet van '96 moet worden aangepast en er moet een deftige eindeloopbaanregeling komen. "Als ze ons niet het respect geven dat wij verdienen, dan zullen we in april opnieuw actievoeren", klonk het aan de piketten.

Bekijk het fotoverslag hier: